Pagina's

zaterdag 21 januari 2012

Carte de Visite; een stukje geschiedenis op een paar vierkante cm

Hoi!

Lezen jullie ook de Ariadne at Home? Echt een super leuk blad en een bron van inspiratie voor je eigen huis. Zo stond er in de eerste editie van dit jaar een artikel over de Carte de Visite. Dit zijn kartonnen (visite)kaartjes uit de tweede helft van de negentiende eeuw die vooral voor de wat rijkere families werden gemaakt. Op de voorkant van zo’n Carte de Visite staat een portretfoto van één of twee personen en op de achterkant staan de gegevens van de (in die tijd vaak beroemde) fotograaf. Soms zijn dit zulke sierlijke letters dat de achterkant van de Carte de Visite zelfs mooier is als de voorkant. Erg aandoenlijk zijn de Cartes de Visite van jonge kinderen en baby’s. Vaak gekleed  in een prachtig kanten jurkje kijken ze argwanend naar de camera :) 

Op internet,  in brocante winkeltjes en op rommelmarkten kun je deze kaartjes volop vinden.  Hoewel mij opgevallen is dat speciale, zeldzame exemplaren veel meer kosten, kun je de meeste Carte de Visite voor een paar euro kopen. Het leek mij erg leuk om met de kaartjes in huis te decoreren door er een paar in te lijsten.


Als eerste ging ik dan ook op zoek naar een leuke fotolijst. Het exemplaar wat ik gekocht heb komt bij de Xenos vandaan.  Bepaald geen oude brocante lijst dus, maar wel eentje in die stijl (dit is de achterzijde).

 Ik bewaar altijd allerlei stukjes stof en nu had ik een stukje kant over wat mij prima van pas kwam!
 Het kant heb ik ruim de maat van de fotolijst geknipt en daarna met plakband aan het karton vastgeplakt.
 

Toen waren de Cartes de Visite aan de beurt. Omdat je ze klemt tussen het glas en de achterzijde van de fotolijst, hoeven ze niet heel strak vastgemaakt te worden aan het kant. Ik heb dan ook met een klein stukje plakband voorzichtig de kaartjes vast geplakt.

Daarna de boel weer in elkaar zetten…..en dan heb je een super leuke lijst met een prachtig stukje geschiedenis in huis!


Groetjes,
Lindia


2 opmerkingen:

  1. Wat een gaaf idee. Ik kom net via google op je pagina. Ik heb zaterdag op een rommelmarkt een stapeltje gekocht en zocht een leuk ideetje. Ik ga je volgen en hem ook een link naar dit idee op mijn FB pagina gezet.

    Groetjes Natasja

    100en1dingenblog.blogspot.nl
    https://www.facebook.com/twidde.brocante

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natasja, Ik ben blij dat je dit idee leuk vind!Welkom op mijn blog en veel leesplezier!
      Groetjes, Lindia

      Verwijderen