Pagina's

vrijdag 27 januari 2012

De Brocante Secretaire

Hoi!


Kennen jullie de secretaire? De kast met aan de voorkant een hellend vlak. Dit is een klep die omlaag geklapt kan worden tot een schrijftafel. De secretaire wordt daarom ook wel klepbureau genoemd. Achter de klep zitten vaak allerlei laatjes en vakjes. De oudere secretaires hebben soms zelfs een geheim vakje voor brieven.  Hoe romantisch is dat!  Een secretaire is meestal een ladekast, hoewel er ook exemplaren zijn met deurtjes.


Op veilingen en in antiekwinkels kom je die echt oude secretaires nog tegen uit de tweede helft van de 18e tot halverwege de 19e eeuw.  De gebruikte houtsoort bij deze exemplaren is mahonie en eiken. De nog oudere secretaires uit begin 18e eeuw zijn gemaakt van gefineerd notenhout. Prachtig zijn die!

Secretaires worden nog steeds gemaakt hoewel ze niet meer zo populair zijn als 150 jaar geleden. Zelfs de IKEA heeft nog een secretaire in haar collectie. Een erg leuk exemplaar!


Op marktplaats kom je de echt antieke secretaires veel tegen maar daar wordt veel geld voor gevraagd. Er zijn echter ook minder oude exemplaren te vinden uit halverwege de vorige eeuw. Deze secretaires zijn meestal van eiken of grenen gemaakt en zijn vele malen goedkoper. Soms kun je ze voor een paar tientjes kopen en ze zijn erg leuk om te restylen door ze wit te schilderen. Het zijn veelal massief houten meubels waar je nog vele jaren plezier van kunt hebben.


Wij hebben zelf het geluk gehad een erg leuke, grenenhouten secretaire te vinden (ook via marktplaats). Deze was zelfs al witgeschilderd in een mooi matte lak! Ik gebruik deze secretaire iedere ochtend als kaptafel en dat bevalt prima. Door alle laatjes en vakjes kan je er gemakkelijk je make-up in kwijt;) Door de afmetingen neemt een secretaire in huis niet veel ruimte in. Er is daarom altijd wel een plekje voor te vinden!

Groetjes,

Lindia


2 opmerkingen:

  1. Zo'n exemplaar had ik dus op MP gespot, maar helaas is deze aan mijn neus voorbij gegaan.
    Ik wil graag een secretaire op Fenne d'r kamertje omdat zij nu ook steeds meer boven wil gaan spelen wil ik graag een leuk bureautje waar ze heerlijk aan kan kleuren. Ik ga gewoon verder zoeken. Al schijnt dat mijn zwager een secretaire heeft die hij niet gebruikt en wij misschien wel mogen hebben. Ik heb geen idee hoe hij er uitziet, zolang het geen rolluikje heeft kunnen wij er vast wel iets moois van maken :-)
    groetjes Nienke

    BeantwoordenVerwijderen