Pagina's

zondag 12 februari 2012

Basis taartrecept..super makkelijk!

Hoi!


Zo af en toe vind ik het leuk om een taart te bakken. Zeker als er mensen komen eten vind ik het leuk om een zelfgemaakt dessert op tafel te zetten voor bij de koffie. Ingewikkelde recepten die veel tijd kosten zijn echter niet aan mij besteed. Eigenlijk gebruik ik bijna altijd hetzelfde basisrecept om een taart te maken. Ben je een echte Jamie Oliver? Dan vind je dit recept denk ik geen succes. Ben je echter net zoals ik geen echte keukenprinses, met een drukke baan en vind je het toch leuk om af en toe een taart te maken zonder dat je daarvoor allerlei ingewikkelde ingrediƫnten voor nodig hebt? Dan vind je dit recept misschien wel handig....

* Benodigdheden (Alles bij de AH te koop)
- 250 gram cakemeel ( ik gebruik altijd boerencakemeel van Koopmans)
- 250 gram suiker
- 250 gram boter
- 5 middelgrote eieren
- Een klein zakje vanillesuiker voor extra smaak (eventueel kun je dan iets minder gewone suiker gebruiken)
- Bakspray of boter om de springvorm mee in te vetten.

* Bereiden
- Plaats het rooster iets onder het midden van de oven. Verwarm de heteluchtoven voor op 160 graden.
- Vet de springvorm (standaardmaat +- 24 cm) in. Handig is als je wat bakspray gebruikt met een beetje paneermeel of bloem. Dan laat de taart gemakkelijk weer los achteraf. Maar gewoon met boter kan ook.


- Zorg ervoor dat de boter zacht is. Ik doe deze altijd even kort (30 seconden) in de magnetron zodat de boter net iets zachter is.
- Doe de zachte boter, suiker en vanillesuiker in een mengkom en klop het geheel kort tot een glad mengsel met de mixer.
- Mix er een voor een de eieren door en klop het mengsel zeker vijf minuten door zodat het luchtig wordt.


- Voeg het cakemeel al mixend steeds in gedeelten toe en klop daarna wederom vijf minuten totdat je een mooi beslag hebt. Hoe langer je met de mixer klopt, des te luchtiger wordt je taart.


- Doe het mengsel in de springvorm en plaats deze in de oven.
- Zet na het plaatsen van de taart in de oven gelijk de oven op 150 graden. Bak de taart in ongeveer 1,5 uur gaar. Na 70-80 minuten kun je met een sateprikker in het midden van de taart prikken om te controleren of deze klaar is. Als de prikker er schoon en droog uitkomt is de taart (bijna) klaar!
- Open de oven niet als de taart nog aan het rijzen is (het eerste uur) want dan heb je kans dat je taart instort.
- Haal na het bakken de taart uit de oven en laat vijf minuten rusten. Daarna de zijkant van de springvorm van je taart halen en laten afkoelen.


De basistaart is nu klaar.

* Tips
- Versier de afgekoelde taart met chocolade of suikerglazuur of slagroom of vruchten.
- Je kunt de taart doormidden snijden en vullen met jam, slagroom, banketbakkersroom etc.
- Je kunt de taart ook versieren met chocoladespikkels, chocoladestift, of suikerfiguurtjes etc.
- Bij de xenos verkopen ze stukken marsepein. Je kunt dit met een deegroller uitrollen en als een gordijn over je taart draperen of er juist figuurtjes uit snijden en deze op je taart leggen.

Met dit eenvoudige recept kun je alle kanten op!
Veel bakplezier!

Groetjes,
Lindia


2 opmerkingen:

  1. mooie taart!! ziet er heeeeerlijk uit. liefs Therese

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Lindia,

    Wat een goed recept. De recepten die ik vaak voorbij zie komen zijn inderdaad erg ingewikkeld en kosten veel tijd, maar van dit recept word ik erg blij! Ik ga hem zeker een keer uitproberen.

    Ik kijk regelmatig op je blog, erg leuk!! Veel complimenten!

    Grtjs,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen