Pagina's

zondag 19 februari 2012

Brocante Louvre luiken

Hoi!


Ik ben al een tijdje op zoek naar oude houten luiken. Deze wil ik niet gebruiken om voor onze ramen te doen, maar om in huis mee te decoreren. Er bestaan allerlei soorten houten luiken, van helemaal dichte panelen, tot luiken met opengesneden vormen zoals hartjes. Zelf wilde ik graag Louvre luiken hebben. Louvre luiken komen veelal uit Frankrijk. Je kunt ze herkennen aan het feit dat ze (voor een deel) opgebouwd zijn uit horizontale latjes die door metalen hengels te kantelen zijn. Door ze te kantelen kun je de lichtinval reguleren.



Louvre luiken worden uiteraard nog steeds gemaakt, en ze staan zowel bij oude als nieuwe huizen prachtig! Ik zocht echter geen nieuwe exemplaren, maar juist een oude set, liefst met verroeste hengsels. Op marktplaats vond ik het adres van een antiekwinkel in Aalsmeer, waar ze ontzettend veel (Louvre) luiken aanbieden. Behalve luiken verkopen ze hier ook oude kasten, deuren, tafels dressoirs en nog veel meer. Gisteren waren we voor de koffieworkshop toch al in de buurt dus dit was een mooi moment om hier even langs te rijden!

Deze set heb ik uiteindelijk mee naar huis genomen.


Vind je ze niet prachtig? Mijn man vindt ze eerder rijp voor de vuilstort, maar ik ben er heel erg blij mee! Ik wil ze graag op mijn witte Queen Anne bureau zetten tegen de muur en er dan enkele foto’s en een kleiketting aan hangen. Ervoor komen verschillende glazen voorraadpotten gevuld met mijn knopen, ruches en lintjes. Het wordt dus echt een knutsel/hobbyhoekje in huis. Voor het zover is wil ik de luiken eerst opnieuw lakken. Donkergroen is namelijk niet zo mijn kleur;)


Wat denken jullie; zal ik de luiken wit of lichtblauw lakken? Ik twijfel nog dus ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken.

Uiteraard zal ik jullie het uiteindelijke resultaat laten zien! Ik zie het al helemaal voor me!

Fijn weekend nog!

Groetjes,
Lindia


5 opmerkingen:

  1. Marley en Maritte19 februari 2012 om 23:39

    Wij denken lichtblauw ;-) Marley en Maritte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met Marley en Maritte eens; je hebt al erg veel wit dus een lichtblauwe variant lijkt mij leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou ze ook lichtblauw maken.:-) therese

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! Mag ik vragen of de luiken daar in aalsmeer duur zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Laura, Ik moet bekennen dat ik met niet meer weet hoeveel ze hebben gekost. Ik kan me wel herinneren dat vooral de grote luiken behoorlijk prijzig waren in Aalsmeer. Ze hebben daar wel heel veel keus. Groetjes, Lindia

      Verwijderen