Pagina's

donderdag 2 februari 2012

Hutkoffer...

Hoi!


Hebben jullie er wel eens over gedacht om ergens in huis een oude hutkoffer neer te zetten? Of hebben jullie er misschien al een?

De hutkoffer op de foto heb ik van mijn oudoom geërfd. Wat ik heel leuk vind is dat op de bovenkant van de koffer zijn initialen staan. Deze koffer is bijna zestig jaar oud. Mijn oudoom voer er als jongeman mee naar Zuid-Amerika op de Holland-Amerika lijn in de tijd dat hij bij de marine werkzaam was. De koffer is mij zeer dierbaar! Hutkoffers werden vroeger gebruikt om persoonlijke bezittingen in te vervoeren. Een koffer voor in een (scheeps)hut dus. Ze zijn meestal groot van formaat en vrij zwaar.


Onze hutkoffer staat aan het voeteneind van ons bed met twee zelfgemaakte kussens erop. Hoewel ik de meeste meubelstukken het mooiste vind als ze wit of grijs geverfd zijn, heb ik er bij deze hutkoffer bewust voor gekozen om alle beschadigde plekjes en krassen zichtbaar te laten. Zeker omdat hij van mijn oudoom geweest is wil ik de koffer in originele staat behouden.

Toen ik de koffer kreeg was de binnenkant erg muffig en de buitenkant heel stoffig. Ik heb de koffer allereerst dan ook behandeld met anti houtworm/insecten spray, waarna ik de koffer enkele dagen buiten heb laten luchten. Daarna heb ik de koffer voorzichtig schoongemaakt met een sopje (zowel de binnen als buitenkant) en laten drogen. Om te voorkomen dat de koffer weer stoffig en vuil wordt, heb ik hem met transparante zijdeglans lakspray behandeld. Zo is de koffer gemakkelijk af te nemen en ook nog beschermt tegen stoten etc. Bovendien geeft de lichte glans de koffer een chique uitstraling.


Hutkoffers zijn in huis niet alleen zeer decoratief, maar ook praktisch. Zo kun je ze als dekenkist of kist voor kinderspeelgoed gebruiken. Er past een hoop in! Wij gebruiken onze hutkoffer als bankje om op te zitten in de slaapkamer. Een kennis van mij heeft een oude hutkoffer in de woonkamer als salontafel in gebruik. Dat staat echt prachtig! De kleinere koffers kun je stapelen en dan als nachtkastje of site table gebruiken. Je kunt er dus alle kanten mee op!


Kijk maar eens bij kringloopwinkels en op marktplaats. Daar zijn hutkoffers nog volop te vinden!

Groetjes,
Lindia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten