Pagina's

zaterdag 11 februari 2012

Brocant hartjeskussen

Hoi!


Misschien komt het omdat het binnenkort Valentijnsdag is dat ik helemaal zin had om een hartjeskussen te maken, maar ik denk het niet: kussens met hartjes zijn immers toch altijd leuk nietwaar? Voor dit exemplaar heb ik mijn favoriete stof gebruikt namelijk gewassen linnen. Deze stof is zo veelzijdig: bij een brocant interieur past het natuurlijk perfect, maar bijvoorbeeld ook bij een strandthema of juist landelijk interieur. Behalve linnen heb ik ook een grijs katoenen stof met kleine witte stipjes gebruikt. De combinatie van deze twee stoffen vind ik heel geslaagd!

Dit is hoe je zo’n hartjeskussen maakt:

Knip allereerst van de linnen stof een vierkant uit dat iets groter is (ongeveer 1 centimeter) dan de maat van je binnenkussen. Het binnenkussen van dit exemplaar is 45cm bij 45cm, dus dan knip je een vierkant van 46cm bij 46 cm. Knip van het linnen ook een hartje uit.


Knip vervolgens van de grijze stof een rechthoek uit van 46cm breed (de maat van je binnenkussen plus 1 centimeter) bij 65cm lang. Die extra lengte heb je straks nodig om het deel van je kussen te maken waar de knopen aan vast worden gemaakt. Je kunt beter een iets te lange rechthoek knippen dan te korte. De stof die je in lengte over hebt kun je namelijk altijd later alsnog afknippen. Knip ook van deze grijze stof een hartje uit.


Vouw de rechthoek dubbel en knip deze door midden.



Vouw bij beide stukken stof die je nu hebt twee of drie centimeter om aan de zijde die je zojuist hebt geknipt. Voor extra stevigheid kun je het beste twee of drie keer de stof omslaan. Stik de omgeslagen randen vervolgens vast aan beide kanten van het omgevouwen randje. Je kunt hiertoe het beste het omgevouwen randje vastspelden en dan aan beide kanten van de spelden een stiknaadje maken (zie foto drie).





Nu kun je de twee rechthoeken met de zojuist vast gestikte rand op elkaar leggen en aan beide uiteinden zo’n vijf centimeter vast stikken.


Spelt de geknipte hartjes vast op de plaatsen waar je deze wilt hebben. In dit geval heb ik het linnen hartje op de grijze stof bevestigt en het grijze hartje op de linnen stof. Stik de hartjes vast met een zigzag steekje om te voorkomen dat ze gaan rafelen.


Leg nu de twee vlakken stof met de mooie zijde (die je straks wil zien) naar elkaar toe. Je ziet je kussen nu als het ware binnenstebuiten. Stik de twee vlakken eerst vast en ga er dan met een zigzagsteekje nog eens langs om rafelen te voorkomen.


Keer nu je kussenhoes binnenstebuiten.
Je kussen is nu bijna klaar, alleen de knopen en knoopsgaten nog. Je kunt de knoopsgaten machinaal maken, maar ik doe dat het liefste met de hand. Het is dan een kwestie van een gaatje knippen en met naald en draad omzomen.


Daarna de knopen erop…


....en je hebt een prachtig brocant hartjeskussen


Fijne avond nog!

Groetjes,
Lindia

p.s.: vorige week had ik een foto gemaakt van een ander hartjeskussen waar ik aan begonnen ben. Deze is inmiddels klaar en die zal ik jullie van de week laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen