Pagina's

dinsdag 28 februari 2012

Tip voor Beachy interieurstijl: Rotan!

Hoi!


Wit, zandkleur, blauw, linnen, schelpen…het zijn allemaal ingrediënten voor het creëren van een strandsfeer in huis. Het ontspannen, lichte en open karakter van deze interieurstijl spreekt me erg aan. Het is of het altijd zomer is in huis;) Wat ikzelf echter niet zo mooi vind is als men een strandsfeer probeert te creëren door overal miniatuur vuurtorens en boten neer te zetten en door schilderijen van scheepsankers in huis op te hangen. Dat is echt niet mijn ding. Ik hou het liever allemaal wat subtieler.

Naast het gebruiken van de juiste kleuren (pasteltinten) en stoffen (linnen/jute) kun je ook door hier en daar Rotan woonaccessoires neer te zetten een heerlijk relaxed beachy interieur maken. Rotan is momenteel erg populair en je ziet het dan ook veel in allerlei winkels. Er worden meubels, manden en woonaccessoires van gemaakt. Deze tijd van het jaar zie je bijvoorbeeld veel kleine rotan mandjes met bloembollen erin. Schattig zijn die!

Deze mand (van de Gamma) staat bij ons in de gang onder de kapstok. Wij bewaren hier onze sjaals en handschoenen in. Het zwarte monster bovenop is onze kat Boeddha. Die zit normaliter eigenlijk nooit op deze mand, maar toen ik er een foto van ging maken was hij er als eerste bij haha!


Rotan meubels en accessoires worden gemaakt door materiaal van de Rotanpalm te vlechten. Dit vlechten gebeurt veelal met de hand waardoor ieder meubelstuk uniek is en nooit helemaal perfect. Dat vind ik juist zo leuk! Rotan wordt zo behandeld dat het in verschillende kleuren kan worden geleverd. Zo heb je wat meer vergrijsd, maar ook witgeschilderd of juist meer roodbruine Rotan.

Deze opengewerkte mand staat in onze studeerkamer. Volgens mij werd hij verkocht als tijdschriftenbak, maar ik heb er twee oude lege potten in gezet. Dat groen/blauwe glas vind ik heel mooi staan bij het vergrijsde Rotan van de mand. Op de vensterbank staan deze glazen flesjes met Rotan omhulsel. De lavendelplantjes erin zijn nep…heel praktisch;)

In de badkamer staat deze kist van de IKEA. Erg praktisch om alle schoonmaakmiddelen, wc papier en shampooflessen in te bewaren! Boven het toilet heb ik ook een klein mandje staan met wat toiletartikelen erin. Dit is dan wel geen Rotan, maar wel gevlochten materiaal.

In de woonkamer staat deze vrij strakke witte kast. Om dat beeld een beetje te verzachten heb ik er een Rotan mand op gezet (uiteraard helpt het spaarvarken ook mee;) Onze katten maken graag gebruik van deze mand, zeker sinds ik er een kussen voor ze in heb gelegd!

Afgelopen kerst heb ik van mijn schoonzusje een Rotan hartje gekregen. Deze staat nu tussen mijn nepbloemen op de sidetable in de woonkamer.

De prijzen van Rotan lopen nogal uiteen. Het is dus verstandig om goed rond te kijken voordat je iets koopt. Bij de bouwmarkt hebben ze vooral in de zomermaanden nog wel eens Rotanmanden voor een zacht prijsje in de aanbieding. Ook bij de IKEA zijn ze niet duur en winkels als de Leen Bakker verkopen ze vaak.

Bij tuincentra, en zelfs bij de supermarkt zie je plantjes of bloembollen in Rotan mandjes. Als de plantjes uiteindelijk uitgebloeid zijn, zijn de mandjes heel leuk om te bewaren. Daar kun je later altijd weer mee decoreren in huis! Zo kun je bijvoorbeeld in de badkamer kleine mandjes neerzetten met gastendoekjes of zeepjes erin. Dit staat heel gezellig!


Voor in de keuken verkopen ze bij Riviera Maison glazen flessen met Rotan eromheen. Deze kun je gebruiken om je olijfolie of azijn in te bewaren en het staat super leuk op je aanrecht!

Kijk maar eens om je heen: je ziet Rotan overal:)

Groetjes,
Lindia

1 opmerking:

  1. misschien is het een idee om je trap te bekleden?
    Lekker warm ook aan je voeten.
    En als je dat niets vind, dan misschien de trapbekleding die je al hebt (weet even niet hoe het heet) in een andere kleur kiezen. Zoals zand of strokleurig, past mooi bij je interieur! ;)

    BeantwoordenVerwijderen