Pagina's

maandag 23 april 2012

Orchidee gered uit het tuincentrum!

Hoi!


Dit is mijn nieuwste aanwinst: een Phalaenopsis Orchidee! Het verhaal hierachter is eigenlijk best grappig. Gisterenmiddag stond ik namelijk met mijn man bij de kassa van het tuincentrum toen mijn oog viel op de koopjeshoek. Naast, allerlei (licht beschadigde) woonaccessoires stond hier ook een tafel bij met afgeschreven planten die sterk afgeprijsd waren. Eén van deze planten was deze Orchidee. Het is eigenlijk wel jammer dat ik geen foto heb gemaakt van hoe de plant er toen uitzag.


De wortels waren helemaal uit het (veels te kleine) potje gegroeid en de beide bloemstelen hingen schuin over de tafel. Eentje was zelfs helemaal omgevallen op de plant ernaast. De bladeren waren ook al niet in al te beste staat: sommige waren gescheurd en geknakt. Voor dit zielige plantje durfde het tuincentrum nog steeds 5 euro te vragen! Niet normaal eigenlijk!

Mijn man keek me aan of ik gek was toen ik zei dat ik deze Orchidee wilde “redden”. “Dat lelijke ding?” Ik zag echter vooral de prachtige kleur van de bloemen haha! Even later liepen wij dan ook het tuincentrum uit met onze nieuwste aanwinst. Omdat ik de plant echter aan alle kanten moest ondersteunen (het plantje viel zowat uit elkaar) moet het nogal een apart gezicht zijn geweest (lees: iedereen om me heen dacht vast dat ik niet spoorde). Mijn man moest me zelfs helpen met een steel vasthouden zodat deze niet om zou knakken bij het instappen in de auto (de lieverd)……lekker voor schut eigenlijk;)


Eenmaal thuisgekomen heb ik de wortels eerst ondergedompeld in water en daarna de plant voorzichtig met wat orchideeëngrond in een nieuwe vaas gezet. Daarna heb ik de stelen vastgezet aan ondersteunde stokjes met wat geplastificeerd ijzerdraad (je weet wel, van dat draad wat om opgerolde snoertjes zit).


Het kost vijf euro, maar dan heb je ook wat!


En weet je wat het leuke is van dit soort Orchideeën? Ze bloeien heel lang en als ze uitgebloeid zijn krijgen ze of een nieuwe steel, of op de bestaande steel een nieuwe knop waar gewoon weer nieuwe bloemen uitkomen! Maandenlang plezier dus van een plant die anders in de prullenbak was geëindigd!


Fijne avond!

Groetjes,
Lindia


2 opmerkingen:

  1. :-) Ja, jammer idd van een foto toen hij nog in slechte staat verkeerde!
    Maar hij is mooi hoor!
    x nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hij is erg mooi geworden....mooie kleuren...en heel leuk in die smalle vaas.

    BeantwoordenVerwijderen