Pagina's

vrijdag 13 april 2012

Vlinderlavendel

Hoi!

Het is alweer weekend! Heerlijk!


Kennen jullie dit plantje? Het is een Vlinderlavendel. Lavendel is heel veelzijdig en behalve dat het een ontzettend mooie plant is kun je er van alles mee doen. Zo doe ik regelmatig gedroogde Lavendel in stoffen hartjes. Deze zijn niet alleen heel leuk om cadeau te geven, maar ze ruiken ook erg lekker in huis en ze zijn bijvoorbeeld heel geschikt om in je kledingkast te leggen. Lavendel is één van mijn favoriete planten en ik heb altijd minimaal één exemplaar in de tuin staan. Van één struik kun je aan het eind van het seizoen aardig wat Lavendel afhalen om te drogen.


Deze Vlinderlavendel heb ik vorige week bij het tuincentrum gehaald. Vinden jullie het geen schatje? De kleur is praktisch hetzelfde als van de "normale" Lavendel die ik altijd in de tuin heb staan. De vorm van de bloem is echter heel anders. Een Vlinderlavendel heeft aan de bovenkant van de bloem namelijk nog enkele omhoog stekende blaadjes. Deze zijn een beetje transparant en maken hierdoor een hele delicate indruk. Een Vlinderlavendel ruikt ook anders als een gewone Lavendel maar zeker niet minder lekker. De geur heeft wel wat weg van dennengeur vind ik.



De Vlinderlavendel begint niet alleen vroeger in het jaar te bloeien dan de normale Lavendel, maar bloeit ook langer door. In totaal wel vijf maanden! Prachtig toch? Het enige nadeel van de Vlinderlavendel is dat hij niet zo winterhard is. Echter: voor een paar euro koop je er één en je hebt er maanden plezier van.


Mocht je nog een plekje over hebben in je tuin of op balkon? Dan zou ik zeker dit schattige plantje neerzetten!


Geniet van je weekend!

Groetjes,
Lindia


Geen opmerkingen:

Een reactie posten