Pagina's

maandag 7 mei 2012

Blauw met roze quilt

Hoi!


Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met het maken van een doorgestikte patchwork deken voor op bed. Deze heb ik enkele maanden geleden afgemaakt en ik had jullie beloofd deze nog eens te laten zien, dus bij deze....


Ik heb dit soort dekens vaak in allerlei woonbladen gezien en het leek mij leuk om er eens zelf eentje te proberen te maken. Het zijn veelal dekens met aan de voorkant patchwork (dus allemaal stukjes stof aan elkaar) en aan de achterzijde één stof (met een patroon erop of juist effen). Tussen de voor en achterzijde zit vaak een vulstof zodat je bij het doorstikken van dit soort dekens een soort heel licht gecapitonneerd effect krijgt.


Vol goede moed begon ik met het knippen van vierkante stukjes stof, om die vervolgens weer aan elkaar vast te maken. In totaal heb ik voor deze quilt een paar honderd vierkantjes geknipt en ik moet toegeven dat deze klus best tegenviel!

Wat ik vooral lastig vond was het zodanig aan elkaar stikken van de stukjes stof dat alle hoekjes van de verschillende vierkantjes mooi samen kwamen. Dit is ook niet overal even goed gelukt, maar voor een eerste probeersel ben ik toch heel blij met het resultaat!


De gebruikte stofjes hebben verschillende patronen: bloemen, blokjes en strepen. Ook heb ik enkele effen stoffen gebruikt. De blauwe en roze kleuren vind ik heel vrolijk en ik leg deze deken dan vooral in de zomer graag op bed. Vrolijk toch?


De achterzijde van de quilt is gemaakt van een stof met de wereldkaart erop. Heel grappig: in de nieuwste voorjaarscollectie van Riviera Maison is precies dezelfde stof gebruikt om kussens van te maken. Deze stof is nog altijd te koop bij de lapjesmarkt in Utrecht dus als jullie deze kussens willen hebben maar niet veel geld willen uitgeven dan is zelf maken een goed alternatief;)


Als vulling voor deze quilt heb ik fiberfill gebruikt waardoor de deken een wat dikkere/zachtere uitstraling krijgt. Het was al met al een flinke klus die een paar maanden heeft geduurd. Geen idee of ik ooit weer genoeg moed verzamel om weer eens aan zo'n project te beginnen....maar voor nu vind ik deze quilt een leuk eerste probeersel!


Fijne avond!

Groetjes,
Lindia

1 opmerking:

  1. Hoera, je quilt is af! En wat is ie mooi geworden, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen