Pagina's

zaterdag 2 juni 2012

Emaille Melkkannetje

Hoi!


Genieten jullie van het weekend? Ik zeker! Vanochtend ben ik namelijk naar mijn favoriete brocante winkel geweest: Juffrouw Jansen Brocante in Westbroek. Het is altijd een feest om daar naar binnen te lopen. De winkel is gevestigd in een oude stal en staat vol met brocante meubels en accessoires uit Frankrijk en BelgiĆ«.


Vandaag ben ik onder andere naar huis gegaan met deze emaille melkkan. Ik ben echt gek op emaille! emaille is een techniek waarbij een laagje gesmolten glas wordt aangebracht op een metalen ondergrond. Emaille is verkrijgbaar in allerlei kleuren, maar bij brocante voorwerpen zie je vooral veel wit, blauw, rood/oranje en groen emaille. Emaille voorwerpen zijn veelal gemaakt voor in de keuken: pannen, schalen, kannen en lepels zie je het meest.


Bij Juffrouw Jansen verkopen ze veel emaille lampetkannen en melkkannen. Van deze blauwe kleur wordt ik helemaal blij: een hele mooie frisse kleur die helemaal bij de zomer past;)


Bij thuiskomst heb ik de kan eerst grondig schoongemaakt. Hij zat helemaal onder het vuil en stof en de blauwe kleur leek eerder grijsbruin dan blauw! Hier en daar zit een klein roestplekje op de kan maar dat vind ik helemaal niet erg. Dat vind ik immers juist de charme van oudere voorwerpen! Bijna alle brocante emaille voorwerpen hebben wel roestplekjes...een mooi bewijs van een langer verleden dan de voorwerpen die nieuw uit de winkel komen:)


De kan staat nu op het aanrecht, naast een emaille kan van IKEA. Ik ben er echt super blij mee!


Geniet van je weekend!

Groetjes,
Lindia


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen