Pagina's

dinsdag 26 juni 2012

Orchideeën......prachtig!

Hoi!


Vinden jullie Orchideeën niet prachtig? Op de juiste manier in een vaas geschikt vind ik een Orchidee echt een sieraad in huis. De prachtige kleuren en de lange bloeiduur, daar kan geen boeket bloemen tegenop! Orchideeën zijn momenteel erg in de mode….overal worden ze verkocht en vaak kosten ze niet meer dan tien euro. En daar heb je dan maanden plezier van.


Orchideeën zijn hele makkelijke planten die eigenlijk een liefdevolle verwaarlozing vragen: zo min mogelijk water dus! Een Orchidee doet het vooral goed in een lichte ruimte waar niet direct zonlicht naar binnen schijnt. De slaapkamer is meestal een prima plek….en er zijn vervelendere manieren om wakker te worden dan met een prachtige bloem op je nachtkastje. Mocht je in de badkamer een raam hebben waar voldoende daglicht binnen komt dan is dit ook een perfecte plaats voor je Orchidee. Er zijn weinig planten die zo goed tegen vochtige ruimtes kunnen als Orchideeën.


Ruim twee maanden geleden heb ik een afgeprijsde Orchidee meegenomen uit het tuincentrum die bij de afgeschreven planten stond. De blog over deze Orchidee kun je HIER vinden. Deze plant heeft sindsdien al die tijd bij ons in de woonkamer gestaan en heeft prachtig gebloeid. Sinds vorige week staat deze plant in onze slaapkamer omdat hij bijna uit bloei is (er zitten nog twee bloemen aan). Hier kan de Orchidee blijven totdat er over een paar maanden weer nieuwe bloemen uitkomen.


In de woonkamer staat nu een Orchidee met maar liefst vijf takken! Het lijkt bijna een boeket met bloemen in plaats van een kamerplant. Ik ben er echt super blij mee en de paarsroze kleur valt heel erg op in ons witte/neutrale interieur.


Op ons aanrecht staat een lichtroze Orchidee. De bloemblaadjes hebben een subtiel streeppatroon wat de boem een prachtig delicate uitstraling geeft. Deze Orchidee heb ik bijna twee maanden staan en hij zit nog vol met bloemen!

Er zijn vele soorten Orchideeën, maar mijn favoriete is wel de Phalaenopsis, ook wel Vlinderorchidee genoemd. Wat ik zo mooi vind aan dit soort Orchideeën zijn de grote bloemen en het feit dat deze Orchidee zeer lang bloeit.


Orchideeën passen in ieder interieur, maar vragen wel een mooie vaas. Een rij Orchideeën op een vensterbank in verschillende kleine potjes vind ik zelf wat rommelig en dus minder mooi. Maar geschikt in een grote vaas op een eettafel of op de grond vind ik ze prachtig! Zet twee hoge vazen naast elkaar met Orchideeën erin en je krijgt een soort roomdivider. Of koop een vissenkom en zet hier drie Orchideeën in voor op de sidetable in de gang. Phalaenopsis zijn er ook in mini variant. Die zijn ook heel leuk!


Wat vinden jullie van Orchideeën? En hebben jullie ze ook thuis? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!


Fijne avond!

Groetjes,
Lindia


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen