Pagina's

donderdag 6 september 2012

Brocante Kolenkit

Hoi!


Hebben jullie weleens van een kolenkit gehoord? Vroeger had iedereen er één in huis. Tot aan de jaren zestig van de vorige eeuw was het heel gebruikelijk om in huis een kolenkachel te hebben. Een kolenkit werd toendertijd gebruikt om kolen uit het kolenhok naar de kachel te brengen.


Kolenkitten werden vroeger van emaille of koper gemaakt. Vooral de oudere kopere exemplaren waren soms prachtig versierd. De meeste emaille exemplaren waren zwart van kleur. Met de komst van de gaskachel verdween de kolenkit uit de Nederlandse huizen. Hoewel ze dus niet meer gebruikt worden waar ze voor zijn gemaakt, zie je ze nog vaak op marktplaats of bij rommelmarkten.


Een kolenkit is namelijk super leuk om mee te decoreren in huis! De bekenste manier is natuurlijk om de kit te gebruiken als paraplubak. Door de vorm zijn ze hier prima geschikt voor. Een kolenkit is echter ook super als vaas met een bos takken erin, of om gewoon zomaar in de hoek van de kamer te zetten.


Laatst kreeg ik zomaar van iemand deze kolenkit cadeau! Daar ben ik echt ontzettend blij mee! Er zitten wat roestvlekken op dit exemplaar maar dat vind ik juist leuk...zo kun je immers zien dat het een oud voorwerp is. Het grappige is dat toen ik deze kolenkit kreeg er zelfs nog kolen in zaten...best een werk om het emaille weer goed schoon te krijgen haha.


Ik vind het zwarte emaille erg mooi staan in ons huis. Juist omdat we verder veel neutrale kleuren hebben valt de kolenkit prachtig op.


Hebben jullie ook een kolenkit in huis? Waar gebruiken jullie hem voor?


Fijne avond!

Groetjes,
Lindia


1 opmerking: