Pagina's

donderdag 12 december 2013

Fine Bone China

Hoi!


Op brocante markten, op marktplaats en op curiosa markten kom je ze vaak tegen: oude serviezen. Van neutrale crèmekleurige serviezen tot serviezen met overdadige versieringen. Er zijn veel liefhebbers die specifieke serviezen sparen of mensen zoals ik die het juist leuk vinden om allerlei verschillende kopjes, schotels en theepotten te hebben om bij speciale gelegenheden uit de kast te halen. Tijdens een high tea met vriendinnen bijvoorbeeld! Ik heb verschillende merken servies; Bavaria bijvoorbeeld.


Met name het delicate Engelse Fine Bone China servies vind ik erg mooi! Fine Bone China porselein is in de 18e eeuw ontwikkeld en het is herkenbaar aan de zeer witte, bijna transparante uitstraling. Als je een theekopje van Fine Bone China tegen het licht houdt kun je er bijna doorheen kijken. Echt prachtig! Dit type porselein is behalve heel dun ook nog eens heel sterk.


Een collega van mij spaart ook oude serviezen, maar zij houdt vooral van Koninklijk Plateel aardewerk. Ze had nog enkele Bone China kop en schotels op zolder liggen en die heeft zij van de week voor me meegenomen. Echt super attent! De kopjes zijn van verschillende merken zoals Royal Albert en Queens. Ik vind vooral de Royal Albert kopjes prachtig!


Royal Albert is een Engels merk wat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van de WWRD Holding, een producent van aardewerk en porselein waar ook Wedgwood onder valt. Er worden nog steeds Royal Albert serviezen geproduceerd. Royal Albert is erg bekend geworden met het beroemde "Old Country Roses" servies wat zo'n vijftig jaar geleden is uitgebracht. Dit is één van mijn favoriete series! Heerlijk truttige roosjes in combinatie met een gouden randje. Het randje is overigens gemaakt van echt bladgoud! Eén van de kopjes die ik gekregen heb van mijn collega is een Old Country Roses exemplaar! Royal Albert heeft pasgeleden een nieuwe serie uitgebracht die geïnspireerd is op de Old Country Roses serviezen. Deze heet, hoe kan het ook anders, New Country Roses:)


Royal Albert heeft nog meer prachtige series zoals: "Flowers of the Month" en "Lavender Rose". Deze twee kopjes zijn van de serie "Country Scenes" die in de jaren tachtig zijn uitgebracht. Ik vind de details in het geschilderde landschap erg mooi!



Hebben jullie thuis oude serviezen? En sparen jullie een specifiek merk of mag het van alles zijn?

Fijne avond!

Groetjes,
Lindia




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen