Pagina's

zaterdag 10 september 2016

Bosjes lavendel in de keuken

Hoi!


Hoewel het alweer 10 september is, en we richting de herfst gaan, voelt het nog als volop zomer. Wat een mooie dagen! De zon schijnt en de temperatuur is perfect. Ik loop al weken in mijn korte broek met sandalen. Echt genieten!


De natuur lijkt in onze tuin een beetje in de war; sommige planten beginnen al de eerste bladverkleuring te laten zien, en andere planten bloeien terwijl het daar niet de tijd voor is. Onze appelboom zit bijvoorbeeld vol in de knop en heeft zelfs bloemen. Het lijkt wel lente, zomer en herfst tegelijk;) Er zijn gelukkig ook genoeg planten die wel snappen dat het september is en zich gedragen zoals het hoort.... zoals onze lavendelstuiken bijvoorbeeld. Deze zijn inmiddels uitgebloeid. De bloemen zijn verkleurd van diep paars naar een meer grijzige tint.


Lavendel kun je heel goed afknippen en in huis gebruiken om mee te decoreren. Bosjes gedroogde lavendel staan niet alleen leuk, de heerlijke geur blijf je nog weken ruiken. Het knippen van lavendelbloemen doe je in het najaar. Je knipt dan de uitgelopen bloemen van de plant af. In het voorjaar snoei je lavendel ook, maar dan knip je de gehele plant flink terug.


Onze lavendelstruiken heb ik inmiddels geknipt en ik heb er vier bosjes bloemen afgehaald. Deze heb ik met touw omwikkeld en in glazen potjes gezet. In de keuken op de afzuigkap staan de bosjes super gezellig. De keuken ruikt nu heerlijk naar lavendel!


Leuk nietwaar?


Fijne avond!

Groetjes,
Lindia


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen